Jawel, ook wij hebben cookies. Zowel in de snoeplade van Symposion als hier op deze site.
We gebruiken enkel de cookies die noodzakelijk zijn om de website goed te laten functioneren.

Akkoord Of bekijk ons privacybeleid.

Het verhaal

De mensen die de helling opkwamen werden moe. Maar bovenaan wachtte een winkel met mooi kristal en verfrissende muntthee. En ze stapten naar binnen om thee te drinken in fraaie kristallen glazen. “ Daar heeft mijn vrouw nog nooit aan gedacht,” zei er één en hij kocht een set want hij zou die avond bezoek krijgen. Een andere man zwoer dat thee altijd lekkerder was als hij geserveerd werd in kristal, want dat hield het aroma beter vast. Een derde zei dat het in het Oosten de traditie was om kristal te gebruiken voor de thee, vanwege de magische krachten ervan. Binnen de kortste keren verspreidde het nieuws zich en velen klommen de helling op om de winkel te zien die iets nieuws deed in een oeroude handel. Er werden meer zaken met thee in kristallen glazen geopend, maar die lagen niet boven aan een helling en waren daarom altijd leeg. Terwijl de koopman dagelijks thee schonk voor mannen en vrouwen die dorstten naar nieuwe dingen.

Uit ‘De Alchemist’ van Paulo Coelho

Met bovenstaand verhaal begon de brief die in 1995 naar vrienden en kennissen werd verstuurd om hen te vertellen over de droom van een woordenwinkel.
Maar het begon allemaal 2 jaar eerder.


1993

Sofie komt uit het onderwijs en het vormingswerk. Geboeid door mensen en de betekenis van de dingen vond ze in kalligrafie een passende expressievorm. Twee kaartjes die ze in een zotte bui een plek gaf aan het vensterraam hadden grote gevolgen.
De kaartjes stonden er nog maar pas of iemand kwam aankloppen en zei: “Dag mevrouw, ik ben verliefd en ik schreef een gedicht voor mijn vriendin. Ik zie dat u kalligrafie doet, kunt u voor mij dat gedicht mooi vorm geven zodat ik het haar kado kan doen?”
En zie, de woordenwinkel was geboren. Maar als snel bleek de living als ruimte te klein voor al die woorden en ideeën.

1995
Oostmeers 41. Een huis met een geheim: een tuin verborgen achter vijf huisjes. Met de goede raad van wijze mannen en vrouwen en de nodige portie vertrouwen in de voorzienigheid wordt eind 1995 het café gekocht.
Met man en macht of liever met vrouw en geduld wordt er afgebroken en uitgebroken, getimmerd, geklopt en geboord. Er is hier veel gewerkt, geweend, gevloekt, gedurfd en in wonderen geloofd.

2002
De winkel wordt verder uitgebouwd onder de baseline ‘de kunst van het inspireren’. En inspireren doen we:
we werken een cursusaanbod kalligrafie uit en in 2003 neemt Sofie in samenwerking met Brody  Neuenschwander en Yves Leterme het initiatief voor WITRUIMTE, een leerschool voor kalligrafie. Vanuit Symposion komt ook het initiatief om in het kader van Brugge Culturele hoofdstad 2002 een kerkherwaarderingsproject op te zetten. Later blijft het project verder groeien onder de naam YOT.

2007
Op vraag van veel winkels wordt de groothandel opgestart, een business-to-business  die bestaande winkels de mogelijkheid geeft om onze wenskaarten en een beperkt aanbod van onze producten te verkopen.

2014
Na 20 jaar voelen we de behoefte om ‘de meubels wat te verschuiven’. Opstart van een denkproces om te zien wat na 20 jaar en in een sterk veranderende economische en maatschappelijke context nieuwe perspectieven kunnen zijn voor de woordenwinkel.

2015
De winkelruimtes worden heringericht vanuit een vrolijk marktprincipe: een pleintje met een bank en een boom, een tuinkamer met knip-, plak- en plooiatelier, een tuin en een stille ruimte die we omvormen tot een plek voor fijne leeswaren.
In oktober lanceren we een webwinkel met een eigenzinnig ‘symposiongehalte’.

2018
We vieren 25 jaar Symposion en twee van onze duifjes gingen mee op een Zuidpoolexpeditie.
We ontvangen meer en meer groepen om de filosofie en de know-how van het huis door te geven.
Het ‘spreekuur’ is een gratis service waar we onze tijd ter beschikking stellen om ideeën uit te wisselen.

2020
De plek voor fijne leeswaren wordt een pauzeplek, het online winkelen groeit en we lanceren een nieuw logo.

2021
We lanceren een nieuwe website, blijven enthousiast verder investeren in nieuwe samenwerkingsverbanden. We blijven elke dag genieten van de ontmoetingen met mensen, de verhalen die we delen, de betekenis die we samen ontdekken.